Jak se naučit pracovat se stresem

Knedlík v krku, mrazení po celém těle, studený pot, rozklepané ruce i nohy. Znáte to? Tak to jste tady správně. Já jsem na tom totiž před každým výstupem úplně stejně! Nikdo vám totiž neporadí víc, než člověk, který tohle všechno velmi dobře zná. Navíc studuji média, kde nás hodnotí nejen podle obsahu v prezentacích či referátech, ale také podle výšky hlasu, intonace, spisovnosti a podobně. Na jedné hodině nám učitel dokonce počítal i počet přeřeků. Bohužel jsem měla neskutečně špatný den a přebreptla jsem se při každém třetím slově. Myslím, že to bylo trochu způsobeno tím, že jsem na to myslela. Mozek je hříčka přírody, ale já vím, jak se alespoň trochu vyhnout trapasu, ponížení do konce života i nervovému zhroucení. Jak na to? Neodcházejte od svých počítačů a čtěte dál! 🙂

Jak se naučit pracovat se stresem

Čtěte nahlas

Pokaždé, když mám vystupovat před lidmi, si svůj připravený text přečtu nahlas. Buď jen tak pro sebe nebo třeba před přítelem či kamarádkou. Vždycky se totiž může stát, že se vám v textu objeví nějaké obtížnější slovo, u kterého se můžete zaseknout, přeříct se nebo se zakoktat. Takhle ho odhalíte dřív než před výstupem na ostro, kdy už nebude cesty zpět. Pokud si ho víckrát zopakujete, ale musíte opravdu nahlas, tak už vám nebude dělat takové problémy. 🙂

Procvičte si pusu i jazyk

Jednou z výhod studia mého oboru je, že jsme se na několika seminářích dotkli různých druhů cvičení pro moderátory. To se dá skvěle využít i před referátem. Na internetu je velké množství stránek s jazykolamy. To vám může připadat zbytečné, ale můžu říct, že to pomáhá. Natrénujete si různá seskupení písmen, která jsou těžko vyslovitelná. K jazyku se pojí i jiná mluvidla. Například rty. Ty se musí při mluvení také ohánět. Hledala jsem na internetu, jak vám takové cvičení popsat. Proto vám sem dám proklik na odkaz, kde jsou tato cvičení rtů uvedená. Buďte pečliví a jistě se vám příště bude hovořit lépe.

stresem

Nádech, výdech

Asi bych mohla tento bod vynechat, ale pro práci se stresem je to bod nejdůležitější. Je mi ale jasné, že si to uvědomujete. Každopádně ve stresu a při trémě na to člověk snadno zapomene. Bezprostředně před výstupem si tedy zkuste dýchání do trojúhleníku. Začněte volným výdechem. Poté se pomalu nadechněte a počítejte při tom do 4. Zadržte dech, opět při tom počítejte v duchu do 4. Nakonec pomalu vydechujte a opět počítejte do 4. Tohle cvičení několikrát zopakujte. Pomůže vám se zaměřit na váš dech a jeho koordinaci. Nebudete v tu chvíli myslet na nastávající muka a trochu vás to uklidní.

Příště to bude lepší

Jako berličku k prezentaci použijte kartičky s textem, na kterých budete mít napsáno o čem budete hovořit. Nepoužívejte zbytečně těžká slova na výslovnost. Nepoužívejte slova, která nepoužíváte běžně. Možná vám mé rady mohou teď připadat trochu zbytečné. Sami ale uvidíte, že při každém výstupu budete lepší a o něco méně nervózní. Rozhodně si nemyslím, že se vám podaří stres odbourat úplně. Ani mně se to nepovedlo a to mám za sebou řadu výstupů a ještě mě jich mnoho čeká. Ovšem od doby, kdy jsem tyhle věci začala dodržovat, je má tréma menší. 🙂

Co rozhodně nepomáhá

Mluvit rychle. Dělají to lidé, kteří jsou nervózní a chtějí mít výstup rychle za sebou. To je ale velká chyba, protože se zbytečně zadrhnete, nebude vám tolik rozumět a nakonec vás můžou pohledy lidí (kteří vám nerozumí) znervóznit o to víc. Buďte proto v klidu a odříkejte svou práci svým plynulým tempem. Další věc, která moc nepomáhá, je představovat si publikum nahé, na záchodě a podobně. Jednak si myslím, že nemáme tak velkou představivost, další věcí je, že si tím budete zbytečně zaměstnávat mozek a nebudete se na projev soustředit. Raději si uvědomte, že jste všichni na stejné lodi. Mně osobně to pomáhá. 🙂

stresem

Shrnutí
  • Před každým výstupem si zkuste nanečisto říct nahlas svůj projev a to nejlépe v přítomnosti někoho dalšího.
  • Řekněte si jazykolamy, kde se setkáte s neobvykle seskupenými písmeny, která vám mohou dělat problém a nezapomeňte procvičit i rty.
  • Bezprostředně před výstupem se zaměřte na své dýchání a snažte se dýchat i při výstupu.
  • Nemluvte příliš rychle ani příliš pomalu. Snažte se si zachovat své obvyklé tempo řeči a správně artikulovat.
  • Nepředstavujte si publikum v různých trapných situacích, ale spíš si uvědomte, že jste všichni na stejné lodi.

Doufám, že příště se vám bude dařit lépe. Pokud i vy máte nějakou radu, která tu nebyla uvedena a pomáhá vám, svěřte se s ní i ostatním. 🙂

Zdroj fotek: vlastní galerie

 

9 komentářů on Jak se naučit pracovat se stresem

  1. excessivemind
    14.10.2018 at 22:13 (1 měsícem ago)

    Já měla problémy se držet tématu a pak jsem zabočovala jinam a už jsem začala říkat blbosti. Tak jsem k sobě přísnější a opravdu se držím takové své myšlenkové mapy a pak se mi takhle připravuje na různé přednášení mnohem lépe. 🙂 Super tipy, jazykolamy jsme dělali i na dramaťáku, opravdu pomůžou.

    Odpovědět
    • Tereza Outcry
      15.10.2018 at 7:17 (1 měsícem ago)

      Na to budou super katičky s textem. 🙂

      Odpovědět
  2. YourVee
    15.10.2018 at 2:23 (1 měsícem ago)

    Vystupování před lidmi nesnáším. Ne že bych měla problémnluvit před lidmi, to ne. Ale celkově mi to vadí. Jsem raději ten typ člověka, který tiše sedí a poslouchá. Což je divný, protože jsem nesmírně upovídanej člověk, miluji lidi kolem sebe a deptá mě už jen to, že jsem jeden den zavřená doma.:D jsem asi divná

    Odpovědět
    • Tereza Outcry
      15.10.2018 at 7:17 (1 měsícem ago)

      Já to mám stejně. Nejsi divná. 🙂

      Odpovědět
  3. S-hejvi
    15.10.2018 at 15:56 (4 týdny ago)

    Tohle mi vždy dělalo velký problém, prezentace před lidmi jsem nesnášela 😀 S příchodem na vysokou se to zlepšilo, protože jsme byli nucení mluvit skoro pořád, ale i tak to není jedna z mých oblíbených činností 😀

    Odpovědět
    • Tereza Outcry
      19.10.2018 at 18:11 (4 týdny ago)

      U mě se to asi taky krapet zlepšilo, ale pořád si nejsem stoprocentně jistá a vím určitě, že mluvení mě živit nebude. 😀

      Odpovědět
  4. Katt
    19.10.2018 at 13:19 (4 týdny ago)

    Nesnáším projev před lidmi, je to pro mě hrozně stresující. V některých předmětech se tomu ale nevyhnu a vždy se ztrapním. Nejhorší je, že já mám pocit, že mluvím jasně a srozumitelně, zatímco ostatní mě slyší mluvit rychle a drmolit tak, že mi nic nerozumí. Všechno si připravuji dopředu, snažím se artikulovat, ale pokaždé mi tak hrozně vyschne v puse, že mi mluvení vůbec nejde. Zlatý psaný projev. 😀

    Katt

    Odpovědět
    • Tereza Outcry
      19.10.2018 at 18:10 (4 týdny ago)

      Jejda, to se vůbec nemusíš stydět vzít si vodu. 🙂 Každý profesionální “mluvka” jí při sobě má. 🙂

      Odpovědět
  5. Eva
    20.10.2018 at 20:06 (3 týdny ago)

    Jazykolamy vyzkousim 🙂 obcas prednasim a za me rozhodne nejvice pomaha vytipovat si v publiku nejakeho “spolupraci naladeneho” posluchace, ktery evidentne dava pozor, zapojuje se do diskuze a na ktereho vzdy kouknu, kdyz se potrebuju ujistit, ze neplacam nesmysly 🙂 u toho dychani je potreba, aby hlavne vydech byl dlouhy a nedoslo v dobrem zameru k hyperventilaci (a tim k opacnemu efektu, tedy zvyseni stresu).

    Odpovědět

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.